Sorteeri:

Tiim

/

Ülesanne

Ülesanne #5: Käik objektile

Kooli ümberkujundamist vajava koha analüüs.

Kommenteerivad: Eesti Noorte Arhitektide Liidu (ENAL) liikmed ja EKA arhitektuuriteaduskonna tudengid ning värsked vilistlased

Kaasa löövad aktiivsed tudengid on Karl Erik Miller kolmandalt kursuselt ning magistrandid Merilin Kaup, Laura Pint ja Margus Tammik. Vilistlastest kirjutavad tagasisidet Ann Kristiin Entson, Elina Liiva ja Andrea Miku.

ENALi liikmed Merilin, Laura, Margus, Ann Kristiin ja Elina hoolitsevad eri koolide arhitektuuritudengite ühtsustunde ja täiendõppe võimaluste eest väljaspool akadeemiat. Näiteks korraldati möödunud suvel Valgas rahvusvahelist mastaapset arhitektuuri suvekooli “Apathy”.

Andrea täiendab end õpetamisealaselt Noored Kooli programmis.
Ann Kristiin juhendab õpilasi ka Arhitektuurikoolis.

Saue Gümnaasium / Senku ja Tipsu

Senna Soome ja Heleryn Vatsk

Kohanimi: 4 korruse puhkeala.
1. See ala ühendab kahte neljanda korruse koridori. Seda kasutatakse puhkamiseks kui ka niisama olemiseks. Ja vahepeal tehakse sellest kohast kohvik ja 9-12 klass müüb seal erinevate tähtpäevade puhul maiustusi ja pirukaid. Teoreetiliselt koolil oleks võimalik saada ilma selleta hakkama aga see oleks väga ebamugav, sest vahekoridorid on väga kitsad.
2. Seda kohta kasutavad kõik, õpilased, õpetajad ja teised töötajad.
3. Me vaatlesime seda kohta kell 14:05-14:15. Selle aja jooksul käis sealt läbi 69 inimest, seal olid nii õpilased ja õpetajad. Õpilased tulid vaikselt tundidest. Meie vaatlesime seda kohta tunni ajal kuid vahetundides käib sealt läbi sadu inimesi.
4. Meie leidsime sõnad mugav, rohelus ja värviline.
5.Siin liigutakse treppidest üles ja alla kui ka paremalt vasakule ja vasakult paremale (läbi koridoride). Tempo on nii kiire kui ka aeglane ja see oleneb sellest kas õpilasel või õpetajal on kuhugi kiire.
6. Kui inimsesed istuvad, siis nad muudavad oma asendit mugavamaks, aga kui inimsesed mööda kõnnivad, siis see ei mõjuta nende liikumist.
7. Sisustuseks on kaks musta lauda ja kümme lillat tooli ja palju poti taimi. Jah, see on kooskõlas siinsete tegevustega, aga meie arvates sobiks paremini mõni teine disain ja värvus. Otseselt pole midagi puudu, aga mõndasi asju saaks muuta ja juurde lisada.
8. See koht kõlab vahetunide ajal valjult, aga tundide ajal vaikselt. Inimsed räägivad kooli asjadest ning ka eraelust.
9. Kuna see koht asub taimede juures, siis tundsime taimede lõhna. Aga enamus ajast me ei tunne siiski väga midagi.
10. Seal on suur ümmargune aken. Valgus on seal ere, aga see oleneb ilmast, kui ilm on pilvine on natuke pimedam, aga kui on päikseline siis on eredam.
11. Seal tunneme ennast päris mugavalt, sest saame lihtsalt olla ja rääkida asjadest.
12. Mõõdud panime kirja plaanile.

(Pildil olevad inimesed olid nõus sellega, et nad pildile jäävad)

Kommenteerivad:

Eesti Noorte Arhitektide Liidu (ENAL) liikmed ja EKA arhitektuuriteaduskonna tudengid ning värsked vilistlased

Andrea:

Tore, et olete valinud mitmeotstarbelise koha, kus saab nii puhata, jutustada kui ka küpsetisi müüa. Olete esile toonud probleemi, et vahetundide ajal, kui liigub sadu inimesi, on seal lärmakas ja samas tundide ajal liiga vaikne. Kas helisid saaks kuidagi summutada või suunata, et ruumis istujatel oleks mõnusam puhata? Mõelge ruumide või kohtade peale, kus on hubane, vaikne, turvaline ja rahulik. Milliseid materjale või esemeid on selliste meeleolude tekitamiseks kasutatud?
Näen teie fotodelt, et selles alas on palju siledaid ja kõvasid pindu (seinad, põrand, lagi, lauad), aga tugitoolid on kaetud tekstiiliga. Loen huviga teie kommentaari sisustuse kohta: "Jah, see on kooskõlas siinsete tegevustega, aga meie arvates sobiks paremini mõni teine disain ja värvus. Otseselt pole midagi puudu, aga mõndasi asju saaks muuta ja juurde lisada." Usun, et mõeldes alguses näiteks helide ja valguse peale nii siin kui muudes kohtades, leiate paremaid lahendusi ka disaini ja värvide jaoks.

Aitäh põhjaliku ja täpse ruumikirjelduse eest. Edu edaspidiseks!


Saue Gümnaasium / MEM

Marta Rõigas, Elinor Loikmaa, Maribel Kivi

Nimeta valitud koht koolimajas: Garderoobid (2tk)

1. Miks on see koht koolimajas oluline? Mille poolest peavad ilmselt kõik koolimaja igapäevased kasutajad seda tähtsaks? Kas kool ilma selle kohata oleks võimalik / milline oleks kool ilma selle kohata? Ilma garderoobideta ei saaks koolipäev toimida, poleks kuhugi riideid panna, hädavajalik. Tähtis on see sellepärast, et igaüks saab oma riided panna kuhugi kindlasse kohta. Kool ilma garderoobideta ei oleks võimalik.

2. Kes seda kohta kõige rohkem kasutavad? Kas kasutajaskond on mitme kesine (õpilased, õpetajad, tüdrukud, poisid, eri vanuses, eri huvidega)? Või ühekülgne? Mida seal tehakse? Garderoobe kasutavad kõik kooli lapsed, jaotatud on klasside kaupa. Ühte garderoobi mahub kaks klassi. Enamasti on klassid sama vanad. Mõlemad, nii poisid ja tüdrukud, huvide kohta ma ei oska öelda, arvatavasti on erinevad. Garderoobis vahetatakse riideid/jalanõusi, räägitakse juttu, ollakse telefonis, puhatakse.

3.Vaatle kohta 10 minutit. Mitu inimest loendad? Kes nad on? Mida nad teevad? Kirjuta üles vaatluse teostamise kellaaeg. Kuidas võis kellaaeg vaatlustulemusi mõjutada? Loendasin väga palju lapsi, neid oli umbes 40 inimese kanti. Enamus inimesed olid meile tuttavad. Tunnid lõppesid ja lapsed läksid koju. Hakkasin vaatama 14.17, lõppes kuues tund. Nägin nii palju lapsi sellepärast, et enamasti on kuus tundi ja siis lähevad suurem osa lapsed koju ja samuti meie otsustasime peale vaatamist koju mina.

4. Millised kolm erilist sõna kirjeldaksid just seda kohta koolimajas? Proovi leida sõnad, mis ei ole väga tavalised, mis annavad edasi emotsiooni (tunnet) ja mida ei saaks öelda kooli teiste ruumide kohta. Need sõnad ei pea olema ainult positiivsed (head). Haisev, kitsas, hämar

5. Kuidas siin liigutakse? Millise tempoga? Millistes suundades? Parimaks kirjeldamiseks joonista ka skeem. Garderoobides liikumine oleneb ajast. Umbes 15 minutit enne tunni algust on grarderoobid alati õpilasi täis ja sellepärast läheb seal tegutsemiseks kauem aega. Sama käib ka tundide lõpuga. Suundade osas liigutakse garderoobi ja sealt välja.

6. Kas ruum tundub mõjutavat siin aega veetvate või siit läbi liikuvate inimeste asendeid või liigutusi? Kuidas? Garderoobid mõjutavad vägagi õpilaste liikumist. Garderoobid on üpris kitsad ja kuna need on kahe klassi peale jagada siis ei mahu sinna kõik õpilased ära. Seetõttu peab tihti garderoobi juures ootama kuni saab oma asjad kätte. Tihti läheb seal trügimiseks kuna koos ei mahu nad oma asju võtma.

7. Milline on selle koha sisustus? Kas sisustus on kooskõlas siinsete tegevustega? Või vastuolus? On midagi puudu? On midagi üle? Meie arvates on garderoobides sisustus veidi halvasti planeeritud kuna need on liiga kitsad. Lisaks on puudu iga garderoobi seest üks peegel, mis oleks vajalik, et enne tundi suundumist oma välimus üle vaadata (ega särk ei ole kortsus või pükste sääred on kooli tulles mustaks läinud). Lisaks on puudu uks. Iga garderoobi ees peaks uks olema kuna tihtipeale lähevad õpilaste asjad seal kaduma või varastatakse kelleltki midagi ära. Ehk siis oleksid uksed turvalisuse huvides vajalikud.

8.Kuidas see koht kõlab? Milliseid hääli on siin kuulda? Kuidas inimesed räägivad? Millest nad räägivad? Garderoobides võib aeg-ajalt kuulda puidust elementide kriuksumist, inimeste valjuhäälset rääkimist, kilejopede sahinat ja metalli koinat. Tavaliselt vahetavad õpilased garderoobis muljeid koolipäevast.

9.Mismoodi siin lõhnab? Kui esimese hooga tundub, et ei lõhnagi, püüa keskenduda, ringi liikuda, oma nina kogu võimekus proovile panna. Kas see lõhn on siin alati? Garderoobides on kahjuks alati vastik jalanõude lõhn ja samuti on higised riided rippumas, mis soodustavad halva lõhna.

10.Milline on valgus? Kas siin on helge või hämar? Kas see tuleneb ilmast, kellaajast või akende paigutusest ja suurusest?
Valgus on meie jaoks liiga hämar, võiks olla heledam. Ei olene ilmast ega kellaajast vaid kooli lambid on hämarad, pole läheduses ühtegi akent mis annaks valgust natukenegi juurde.

11.Kuidas sa ennast siin tunned? Proovi täpsustada, miks näiteks hästi, kehvasti, mugavalt vmt. Me tunneme ennast imelikult, pole mugav seal aega veeta. Tahaks kiiersti minema minna.

12.Mõõda see koht ära. Joonista plaan. Märgi juurde ka ruumi kõrgus.

Kommenteerivad:

Eesti Noorte Arhitektide Liidu (ENAL) liikmed ja EKA arhitektuuriteaduskonna tudengid ning värsked vilistlased

Laura:

Olete valinud väga olulise ja ka keerulise koha koolis. Teie analüüsist tulevad selgelt välja probleemsed kohad, millega edasi tegeleda.
Soovitan joonestada välja kogu ruumi plaani, et tekiks arusaam, kui palju mänguruumi teil on. Kas õnnestub garderoobide lähedusse näiteks lisada istumiskohti, et ootamine oleks mõnusam? Katsetage plaanil erinevaid lahendusi garderoobi loomiseks. Äkki leiate parema viisi, kuidas garderoobide ala organiseerida. Alati ei pea olema nagid reas. Peeglite lisamine on hea mõte, sest nii saab luua illusiooni avaramast ruumist.
Soovin teile palju edu edasises töös!


Saue Gümnaasium / GSK

Kätriin Kondel
Grete Kürsa
Saara Lootsar

Nimeta valitud koht koolimajas: Vana puhvet

1. Miks on see koht koolimajas oluline? Mille poolest peavad ilmselt kõik koolimaja igapäevased kasutajad seda tähtsaks? Kas kool ilma selle kohata oleks võimalik / milline oleks kool ilma selle kohata?

Seal on lauad ja toolid ning vaikne keskkond peale tunde õppida. Kool oleks ka ilma selleta võimalik, aga see annab meie koolile lisaväärtust ja ruumi.

2. Kes seda kohta kõige rohkem kasutavad? Kas kasutajaskond on mitme kesine (õpilased, õpetajad, tüdrukud, poisid, eri vanuses, eri huvidega)? Või ühekülgne? Mida seal tehakse?

Seda kasutavad algklassid, kes ootavad huviringe või vanemad õpilased õppimiseks. Õpetajaid seal ei näe tavaliselt.

3. Vaatle kohta 10 minutit. Mitu inimest loendad? Kes nad on? Mida nad teevad? Kirjuta üles vaatluse teostamise kellaaeg. Kuidas võis kellaaeg vaatlustulemusi mõjutada?

Mitte palju. Umbes 7 inimest. Vaatlesime kell 13.13. Praegu olid seal ainult algklassid, kellel oli just koolipäev lõppenud. Kellaaeg kindlasti mõjutas seda, sest vanematel veel käivad tunnid.

4. Millised kolm erilist sõna kirjeldaksid just seda kohta koolimajas? Proovi leida sõnad, mis ei ole väga tavalised, mis annavad edasi emotsiooni (tunnet) ja mida ei saaks öelda kooli teiste ruumide kohta. Need sõnad ei pea olema ainult positiivsed (head).

Naturaalne, tühi, vaikne

5. Kuidas siin liigutakse? Millise tempoga? Millistes suundades? Parimaks kirjeldamiseks joonista ka skeem.

Inimesed enamasti istuvad paigal. Kui liigutakse siis garderoobide poole, et koju minna. Inimesed on enamusajast koos sõpradega ja tempo on aeglane ning rahulik.

6. Kas ruum tundub mõjutavat siin aega veetvate või siit läbi liikuvate inimeste asendeid või liigutusi? Kuidas?

Kindlasti. Siin on väga tühi. Paar lauda ja nende ümber toolid. Toolidki ei ole väga mugavad.

7. Milline on selle koha sisustus? Kas sisustus on kooskõlas siinsete tegevustega? Või vastuolus? On midagi puudu? On midagi üle?

Sisustus on lahja. Hallid seinad ja koledad lauad ning toolid. Kindlasti võiksid mugavamad õppimisviisid olla. Üle ei ole otseselt midagi, kuid puudu on palju.

8. Kuidas see koht kõlab? Milliseid hääli on siin kuulda? Kuidas inimesed räägivad? Millest nad räägivad?

Kõik kajab. Juttudest ei ole eriti aru saada, sest kui räägitakse siis läbisegi. Siiski on rääkimine ja vaikimine tasakaalus, mis muudab selle koha eriliseks. Inimesed proovivad vaiksemalt rääkida ja vanemad manitsevad nooremaid ka proovima.

9. Mismoodi siin lõhnab? Kui esimese hooga tundub, et ei lõhnagi, püüa keskenduda, ringi liikuda, oma nina kogu võimekus proovile panna. Kas see lõhn on siin alati?

Sellel kohal on oma kindel lõhn. EI usu, et oskame seda sõnadega kirjeldada. See on midagi vanilje sarnast, aga mitte päris. Polegi varem selle koha lõhna tähele pannud.

10. Milline on valgus? Kas siin on helge või hämar? Kas see tuleneb ilmast, kellaajast või akende paigutusest ja suurusest?

Aknaid on rohkesti ja need on suured. Laevalgustusest polegi otseselt midagi kasu. Enamus valgust tuleb akendest. Kindlasti lisaksime paar lampi juurde, et valgust isegi juurde saada.

11. Kuidas sa ennast siin tunned? Proovi täpsustada, miks näiteks hästi, kehvasti, mugavalt vmt.

Tunneme end veidi ebamugavalt. Kõik on vaikne ja tühi. Samas on siin kodune tunne, sest siiski see on meie kool ja me oleme siin põhimõtteliselt ülesse kasvanud.

12. Mõõda see koht ära. Joonista plaan. Märgi juurde ka ruumi kõrgus.
Ruumi laius oli 7m, pikkus 3m ja kõrgus sammuti umbes 3m.

Kommenteerivad:

Eesti Noorte Arhitektide Liidu (ENAL) liikmed ja EKA arhitektuuriteaduskonna tudengid ning värsked vilistlased

Ann Kristiin:

Olete leidnud koolis väga olulise koha, kus puhata ja vaikselt lõõgastuda. Teie analüüs on põhjalik ja annab valitud paigast selge ülevaate isegi ise ruumi külastamata. Olete skeemi joonistamisel kasutanud toredat võtet, võttes aluseks foto ja seda ebaolulisest puhastades. Edaspidi soovitan teil kindlasti proovida plaani joonistada ka pealtvaates ja täpses mõõtkavas (näiteks 1:50 või 1:20), see on vajalikuks aluseks edaspidises disainiprotsessis, kui hakkate oma lahendusi läbi töötama.


Saue Gümnaasium / Arhitech

Mathias Johann Vilokas, Marten Võrklaev, Ron Rooni, Oliver Martin

Nimeta valitud koht koolimajas: Vaikuse koridor, teisel korrusel, kott toolidega nurk.

1.Miks on see koht koolimajas oluline? Mille poolest peavad ilmselt kõik koolimaja igapäevased kasutajad seda tähtsaks? Kas kool ilma selle kohata oleks võimalik / milline oleks kool ilma selle kohata?

Koht on erline kuna see on ainus vaikse koridori lõõgastav nurk kus on pehmed toolid ja raamatud. Inimesed peavad seda tähtsaks kohaks oma vaikuse iseloomu pärast. Kool saaks ilma kohata hakkama, aga väga lahe on, et selline nurk on koolis olemas.

2.Kes seda kohta kõige rohkem kasutavad? Kas kasutajaskond on mitme kesine (õpilased, õpetajad, tüdrukud, poisid, eri vanuses, eri huvidega)? Või ühekülgne? Mida seal tehakse?

Kasutajaskond on väga sarnane, nii poisid kui tüdrukud kasutavad seda nurka puhkamiseks.

3.Vaatle kohta 10 minutit. Mitu inimest loendad? Kes nad on? Mida nad teevad? Kirjuta üles vaatluse teostamise kellaaeg. Kuidas võis kellaaeg vaatlustulemusi mõjutada?

Nurgas istus umbes 4-7 inimest, kes ootasid järgmist tundi. Nad jutustasid oma vahel vaikselt kell 11.00. Me arvame, et kellaaeg muudaks kui palju inimesi nurka tulevad ja millest nad võiksid rääkida.

4.Millised kolm erilist sõna kirjeldaksid just seda kohta koolimajas? Proovi leida sõnad, mis ei ole väga tavalised, mis annavad edasi emotsiooni (tunnet) ja mida ei saaks öelda kooli teiste ruumide kohta. Need sõnad ei pea olema ainult positiivsed (head).

Vaikne, muinasjutuline ja rahustav.

5.Kuidas siin liigutakse? Millise tempoga? Millistes suundades? Parimaks kirjeldamiseks joonista ka skeem.

Liigutakse vaikselt, aeglase tempoga, mõlemasse suunda ja vahetunni lõpus klassiruumi.

6.Kas ruum tundub mõjutavat siin aega veetvate või siit läbi liikuvate inimeste asendeid või liigutusi? Kuidas?

Ruum pigem mõjutab inimesi kes seal istub, kuna kõndides sellest mööda ei ole sellist lõõgastuvat tunnet kuigi inimesed kes nurgast mööda kõnnivad saavad vaikust nautida.

7.Milline on selle koha sisustus? Kas sisustus on kooskõlas siinsete tegevustega? Või vastuolus? On midagi puudu? On midagi üle?

Nurgas on üks kapp, telekas, riiul, raamatud, kott toolid, ja lähedal on ka laud. Meie arvates on hea mõte nurka toimetada vaip või mingi pehme alus.

8.Kuidas see koht kõlab? Milliseid hääli on siin kuulda? Kuidas inimesed räägivad? Millest nad räägivad?

Kohas on kuulda inimeste sosinat, kõndimist ja vahest õrna kilinat kui keegi kukutab midagi maha. Inimesed nurgas vahest räägivad mis hinded nad matemaatikas said.

9.Mismoodi siin lõhnab? Kui esimese hooga tundub, et ei lõhnagi, püüa keskenduda, ringi liikuda, oma nina kogu võimekus proovile panna. Kas see lõhn on siin alati?

Vahest on higi hais ja krõpsu hais. Krõpsu lõhna pole seal alati.

10.Milline on valgus? Kas siin on helge või hämar? Kas see tuleneb ilmast, kellaajast või akende paigutusest ja suurusest?

Valgus on päris hämar mis on natukene ebamugav, meie arvates akna paigutus on selle probleem ja kapp mis selle nurga lähedal on blokeerib suure osa valgusest.

11.Kuidas sa ennast siin tunned? Proovi täpsustada, miks näiteks hästi, kehvasti, mugavalt vmt.

Kui me seal nurgas olen siis me tunneme ennast väga mugavalt, kuna toolid mis nurgas asetseb on väga pehme ja mõnus.

Tuba on umbes 3m lai, 3,2m pikk ja 2,5m kõrge.

Kommenteerivad:

Eesti Noorte Arhitektide Liidu (ENAL) liikmed ja EKA arhitektuuriteaduskonna tudengid ning värsked vilistlased

Margus:

Nii tore, et keskendute puhkenurgale, sest see võib ka paras pähkel olla. Väga tihti tekib tunne, et just sellistest olulistest kodustest kohtadest vaadatakse üle, või luuakse neid üle käte. Hea märk on juba see, et teil on seal hubane, pehme ja mugav. Nagu te tähele panite, siis polnud seal väga palju inimesi. Mõelge korra, kus veel vahetundi veedetakse? Mõnel inimesel on vaja natuke lärmi teha, mõnel joosta ja kui näiteks see nurk eriti mõnusaks teha, võib see populaarsust koguda ja vaikus selle all kannatada. Äkki leiate isegi lahenduse, kuidas selliseid nurki veel teha?

Pehmus ja vaip on juba hea algus, et asja paremaks muuta, täiendage seda nimekirja veelgi! Värske õhu ja valguse saamiseks proovige elavaid katseid, lükake kappi, avage aknaid ja vaadake mis juhtub? Proovige kindlasti joonistada - plaane ja kavandeid.

Jõudu!


Saue Gümnaasium / Sushi

Harriet Grünberg, Kathariina Katrel Kaseväli

Meie tegime töö oma kooli istumisala kohta.

Kommenteerivad:

Eesti Noorte Arhitektide Liidu (ENAL) liikmed ja EKA arhitektuuriteaduskonna tudengid ning värsked vilistlased

Merilin:

Hea asukohavalik! Nimetate seda ise istumisalaks, ent soovitan teil mõelda sellest kohast hoopis kui vahealast, mis pakub vahetunni ajal vaheldust just nimelt sellest samast istumisest, mida enamikes tundides niikuinii teha tuleb. Mõistagi ei ole diivanil istumine sama, mis kõval toolil klassiruumis, ent siiski - püüdke mõelda, mil viisil saaksite kõige paremini puhata istumisest, ilma et peaksite seisma püsti või kõndima.

Olete välja toonud, et selles kohas ei ole piisavalt ruumi. Ühelt poolt võib probleemi lahendada see, kui otsida koolimajast veel nurgakesi, mida transformeerida lõõgastumispaikadeks. Jäädes aga valitud koha juurde, saate muuta olemasoleva koha ruumiakasutust paremaks- näiteks luua midagi muud suure kobaka diivani asemele. Diivan võtab väga palju ruumi, ent istuma mahub sinna siiski ainult umbes 6 inimest. Soovitan teil selle ruumi puhul loobuda traditsioonilise mööbli kontseptsioonist. Võite inspiratsiooniks uurida ida kultuurides, näiteks jaapanis levinud ruumikujundusvõtteid, kus lauad on madalad, ning istutakse põrandal olevatel patjadel või mattidel, ja sellest sünteesida midagi hoopis lõbusamat. Midagi, mis pakub võimalust puhata erinevates asendites, ennast liigutada ja venitada ning organiseerida ruumi kerge vaevaga ümber.

Väga kiidan teie ideed lisada ruumi taimi ja mängida valgusega. Taimed ja värviline või hubane valgus on üks lihtsamaid viise ruumi meeldivamaks muuta.


Oled jõudnud lehekülje lõppu.

Lehekülge ei leitud, vabandame!