Sorteeri:

Tiim

/

Ülesanne

Ülesanne #3a: Suurushullus

Mõõtke koolimaja ära.

Kommenteerivad: Mart Laanpere

Mart Laanpere on haridustehnoloogia vanemteadur Tallinna Ülikoolis, aga varem töötanud ka matemaatikaõpetaja ja koolidirektorina. Tema teadustöö haridustehnoloogia vallas keskendub kooliuuendusele digitehnoloogia toel, õpilaste ja õpetajate digipädevustele, digiõppevarale (sh. digiõpikud ja -eksamid). Ta on vedanud eest mitmeid digi-innovatsiooni projekte nii Eestis (Koolielu.ee, Samsung Digipööre, DigiÕppeVaramu) kui ka nõustanud arendusprojekte välismaal (nt. Hirvehüpe Gruusias, Tuleviku Klassiruum Moldovas).

Saue Gümnaasium / W & H

Hanna-Leen Keerov, Marta Jaansoo

Otsustasime mõõta koolimaja pindala kasutades maa-ameti kaardirakendust ja saime teada, et koolimaja pindala on 3033 m2. Selleks jaotasime koolimaja erinevateks ruutudeks ja seejärel liitsime saadut pindalad kokku.

Kommenteerivad:

Mart Laanpere

See oli nutikas lähenemine - kui kusagil on teile vajalikud andmed juba olemas, siis on ju mõistlik neid taaskasutada. Võib kindel olla, et maa-ameti kaardirakenduses on teie koolimaja aluse maa pindala põhimõõtmed suhteliselt täpselt ja tõetruult paigas. Aga ühte mõõdet (kõrgust) te selle kaardi pealt ei leia ja nii jäi teil ruumala arvutamata. Kõrguse mõõtmiseks on ka erinevaid loomingulisi võimalusi - näiteks saaks mõõta meetrise pulga varju ja seejärel koolimaja varju pikkused, siis kasutada sarnaste kolmnurkade omadusi ja arvutada koolimaja tegelik kõrgus. Seda varju-mõõtmist tuleks siis küll korrata 10 korda ja kasutada nende mõõtmiste aritmeetilist keskmist - saab usaldusväärsema lõpptulemuse.


Saue Gümnaasium / Kuldne Trio

Lisette Marii Kivimäe, Heleri Marion Rüütel, Kristelle-Ly Kruuleht

Me otsustasime lahendada ülesande nii, et lugesime kokku kõik kooli trepiastmed. Saue Gümnaasiumis on kokku 275 trepiastet,
A-tiiva vahekoridoris oli 75 trepiastet, nii samuti ka B-tiivas.
Kooli peatrepil oli 93 trepiastet.
Vanas puhvetis oli 29 trepiastet.
Kalade koridoris/kollases koridoris (me ausalt ei teadnud kuidas seda koridori nimetada) oli 3 trepiastet.
Seda oli lõbus kuigi väsitav teha, sest me siiski pidime kolm korda neljandale ja alla tagasi kõndima.
:)

Kommenteerivad:

Mart Laanpere

Hulga kaloreid saite põletatud selle mõõtmisega, mis on ka kasulik. Kuna ronitud trepiastmeid peaks olema võimalik kulutuatud kaloritega vastavusse saada, siis peaks teil olema võimalik oma mõõtmistulemus ka hoopis kaloritesse ümber arvestada. Huvitav oleks teada, kas kõigil kolmel korral saite trepiastmeid loendades sama tulemuse - või kippus astmeid väsimuse kasvades lisanduma? Kuna Saue koolimaja on valminud nõuka-ajal, siis võiks vast kihla vedada, et need trepiastmed polnud kõik sama kõrgusega, aga kui vedas, siis olid need sama kõrged vähemasti ühe trepi raames. Igatahes on meil Tallinna Ülikoolis üks treppidest (valminud 1980ndate keskel) just selline, et üks trepiaste on teistest madalam ja paneb uustulnukaid komistama. Teise ja kolmanda aasta tudengid enam seda tähele ei panegi, jalad õpivad trepi veidruse ära ja jätavad endale meelde (jau võib selle veidruse siis ära unustada) :-)


Narva Pähklimäe Gümnaasium / Blobism

Milena Tashmetova
Alina Goidova
Sofija Mosjakina
Alina Issajeva

Ülesanne #3a: Suurushullus

Otsustasime selle konkreetse ülesande täita, kuna see on loominguline. Meil oli vaja koolimaja mõõta. Tavaline joonlaud või mõõdulint? See on liiga igav. Otsustasime kooli seinu erineval viisil mõõta. Ühe seina mõõtsime tossudega, teise markeritega, kolmanda märkmikuga ja neljanda rahakotiga. Aga kõrgus? Siin otsustasime kasutada ühe oma liikme pikkust.

Suurimat seina mõõtsime tossudega. Ühe tossu pikkus on 26 sentimeetrit. Sellesse seina saime 280 tossu. Natuke matemaatikat. 280 × 26 = 7280 sentimeetrit. See on 72,8 meetrit. Meie koolis on 4 sellist seina.

Järgmise seina mõõtsime markeritega. Ühe markeri pikkus 11 sentimeetrit. Sellesse seina mahtus 118 markerit. 118 × 11 = 1298 sentimeetrit. See on 12,98 meetrit. . Meie koolis on 4 sellist seina.

Edasi kasutasime mõõtmiseks märkmikku, mille pikkus on 18 cm. Seina pikkuse väljaselgitamiseks kulus meil 146 märkmikku. 168 × 18 = 3024 sentimeetrit. See on 30,24 meetrit. Leidsime selle väärtuse, kuna see on vajalik tulevaste arvutuste jaoks.

Viimane sein, mille mõõtsime, sisaldas 131 rahakotti. Rahakoti pikkus on 21 sentimeetrit. 131 × 21= 2751 sentimeetrit. See on 27,51 meetrit. Meie koolis on 2 sellist seina.

Perimeetri mõõtmiseks on meil piisavalt andmeid. Kõiki külgi kokku pannes saime 396,06 meetrit.

Väljaku jaoks peame tundma veel ühte külge, vastavalt plaanile saate aru, millise külje pidime leidma. Meie kool koosneb kolmest hoonest. Kaks neist on ühesugused. Otsime õiget külge. Suurimast seinast peame lahutama kaks tükki. 72,8 – (30,24 × 2) = 12,16 meetrit. Nüüd arvutame iga hoone pindala ja liidame selle. Väikseima hoone pindala on 334,5 ruutmeetrit. Suurima hoone pindala on 944,9 ruutmeetrit. Nüüd liidame kõik kokku. 334,5 + 944,9 + 944,9 = 2224,3 ruutmeetrit.

Helitugevuse jaoks peame leidma kõrguse. Siin otsustasime trikki rakendada. Võtsime ühe oma osaleja pikkuse - 175 sentimeetrit. Pildistasime seda kooli taustal ja lõikasime fototöötluses välja ning panime üksteise otsa. Selgus, et kooli kõrgus on võrdne 8 Aliniga. 175 × 8 = 1400 sentimeetrit. See on 14 meetrit. Teise keha kõrguseks teeme 14 : 2 = 7 meetrit. Teeme sama, mis pinnaga. Me loeme kokku kolm määret ja liidame need kokku. 13229,2 + 2341,6 + 6614,6 = 22185,4 kuupmeetrit.

Pärast kõigi mõõtmiste ja arvutuste tegemist otsustasime pöörduda oma kooli poole, et teada saada, kui täpsed on meie mõõtmised.
Siin on, mida me saime :
• Perimeeter = 403,08 meetrit
• Ruut = 2297,7 ruutmeetrit
• Maht = 25192 kuupmeetrit
Meie mõõtmised ja arvutused olid päris lähedased tegelikele andmetele. Meie arvates läks meil päris hästi.

Kommenteerivad:

Mart Laanpere

Tundub, et teil oli lõbus seda ülesannet teha! Sellest helitugevuse-kohast ma küll hästi aru ei saanud, ilmselt mõtlesite seal siiski ruumala. Mul on vaid üks pisike lisaülesanne teile - kas võiksite arvutada (või pildi peal näidata), mitu ruutrahakotti ja ruutmarkerit mahub ühe ruut-tossu sisse? Aga kuupmarkerit kuuptossu sisse?


Narva Pähklimäe Gümnaasium / ARKASHA

Aleksei ja Nikita

Tere!
Me oleme ARKASHA rühm.
Meie rühm otsustas mõõta, millisel kaugusel kooli seinast on nad vaksalaiused.
Välisuksest on 15m, tagaseinast on 25m.

Kommenteerivad:

Mart Laanpere

See meenutab mulle filmides nähtud kunstnikke, kes pintsli pikkuse abil oma maalil perspektiivi paika panna üritavad. Mina pole kunstnik, olen hoopis kunagi matemaatikaõpetajaks õppinud ja seetõttu pakuks mulle hoopis teine asi huvi - kas oskaksite välja arvutada, kui kaugel oli pildistamise hetkel koolimaja sein teie mõõte-käest kui kaamerasilmast käeni oli 80 cm ja vaksa pikkus on 15 cm? Või oleks selle väljaarvutamiseks veel andmeid lisaks vaja?


Narva Pähklimäe Gümnaasium / ROCOCO

Nicole Ivanova
Jana Usakova
Anastassija Aleksejeva

Oleme Narva Pähklimäe gümnaasiumi 11. klassi õpilased. Kahtlemata võime öelda, et meie kool on suur ja seetõttu tahame selle tõestamiseks tuua mitu näidet.

1. Kui sirutate kõik meie kooli koridorid ja klassiruumid üheks pikaks rajaks, saate sprindiks distantsi.
2. Meie koolis õpib 1003 õpilast ja see on muide 167 rohkem kui maailma kõige väiksemas riigis, Vatikanis.
3. Meie kooli ühte klassiruumi mahub korraga kuni 50 õpilast.
4. Kui lisate meie kooli kõrgusele garderoobiga põranda, saate raekoja platsil oleva jõulupuu pikkuse.
5. Meie koolil on 220 astet ja seda saab võrrelda teega Rio de Janeiro Kristuse kuju juurde. Trepp viib kuju jalamile, millel on 220 astet.

Kommenteerivad:

Mart Laanpere

Väga illustratiivne, kohalikke ja globaalseid näiteid kaasav mõõtmine! Hea, et olete suutnud võrdluseks näiteid tuua nii spordiga, reisimisega kui ka kohaliku linnakujundusega seonduvalt. Ma loodan, et see mõõtmisharjutus tuleb teile ootamatult meelde kui kunagi mitme aasta pärast satute Rio de Janeiros Kristuse kuju juurde ronima ja avastate, et seal see kuidagi rohkem võhmale võtab kui oma vanas koolimajas treppi mööda ülemisele korrusele minek. Ei tea küll, miks?


Oled jõudnud lehekülje lõppu.

Lehekülge ei leitud, vabandame!